dijous, 15 de desembre del 2011

Com es pot utilitzar l'ordinador a l'aula?


Diversos autors han fet propostes de categorització de l'ús de l'ordinador en els entorns educatius. Entre aquests autor podríem citar a Charles Crook que planteja quatre models d'ús i els formula en forma de metàfores. A través d'aquestes metàfores s'explica com la tecnologia ens pot ensenyar o com ens pot ajudar a aprendre en funció del paper que ha de jugar l'ordinador. Aquests models serien:

CROOK, Ch. Ordenadores y aprendizaje colaborativo. Madrid: Morata, 1998.

En aquest cas, l'activitat que se'ns demana es comparar dues d'aquestes metàfores amb activitats que hem realitzat  GITIC.

Jo he triat la metàfora tutorial i la metàfora de la construcció i les he relacionat amb el JClic i Scratch, respectivament.

La metàfora tutorial es basa amb els mètodes tradicionals d'ensenyament-aprenentatge. L'ordinador fa de tutor i es produeix el següent procés:
INICIACIÓ(professor)-RESPOSTA(alumne)-AVALUACIÓ(professor).
Per altra banda, podem dir que aquest procés es fa de forma individual ja que es fan preguntes a mida que ajudin a l'alumne a avançar.
Relacionant-ho amb el JClic penso que hi han moltes característiques semblants ja que aquest espai permet l'ús de les TIC mitjançant algunes activitats educatives i crea activitats depenent de les característiques que presenta cada nen.


La metàfora de la construcció es basa en què el nen controla l'ordinador i no al revés. En aquest cas, hem de destacar dos autors importants: PIAGET i PRAPERET. El segon, va definir el concepte de micromon com el procés de contrucció d'iddes per part de l'alumne a partir de la seva activitat. Els dos autors, donen importància a la descoberta.
Relacionant-ho amb l'Scratch penso que moltes de les caratcterístiques són semblants ja que en aquest cas permet descobrir, experimentar, manifestar idees creatives...

Cal tenir present que cada vegada més són més presents els ordinadors a les aules i això fa que els mestres triem de quina manera hem d'utilitzar aquesta eina.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada